Tartu Ülikooli liikumislabori haridusuuendusprogrammi Liikuma Kutsuv Kool sihiks on, et iga koolipäev pakuks liikumisrõõmu nii õpilastele kui õpetajatele. Liikuma Kutsuva Kooli programm tugineb rahvusvahelisele teadusele, Tartu Ülikooli liikumislabori uuringutele ja arendustele ning programmis osalevate koolide kogemustele.
Liikmed: Maris Jaama, Marelle Kansonen, Merje Saarniit, Hedi Kurg, Lea Laaneväli, Urmas Uhtjärv, Anneli Manglus, Anneli Pähklamäe, Katrin Rannu, Heleri Rebane, Maarja Seemen, Janelle Taaleš.
Meile meeldib olla Liikuma Kutsuv Kool, sest liikumine toetab õppimist, suhteid ja tervislikku arengut.
LIIKUMA KUTSUV KOOL: TÕRVA GÜMNAASIUM
2024/25 kuni 2027/28 õppeaastate tegevuskava
Visioon: Millised oleme me Liikuma Kutsuva Koolina kolme aasta pärast?
Liikuma kutsuv kool – koht, kus õppimine ja liikumine käivad käsikäes, toetades õpilaste terviklikku arengut ja heaolu.
Mida teeme? | Kellele see tegevus suunatud on? | Kuidas saame aru, et see tegevus toimib? | Eestvedaja ja tiim | Aeg/ Kestus
|
---|---|---|---|---|
Meeskond ja koolipere kaasamine | ||||
Koolitused, info ja õppematerjalide jagamine õpetajatega | LKK meeskond, TG meeskond | Osalemine LKK seminaridel ja koolitustel. Ideede ja nippide jagamine õpetajatega. Õpitud meetodide rakendamine ainetundides. | Maarja Kallis, LKK meeskond | Kolme õppeaasta vältel |
Mängujuhtide koolitus | Õpilased | Leida õpilased, keda mängujuhtideks koolitada. Koolitatud mängujuhtide kasutamine aktiivsete vahetundide raames. | LKK meeskond (2-3 eestvedajat) | Kolme õppeaasta vältel |
Spordipäevad | Koolipere | Ühe spordipäeva asemel õppeaastas korraldada kaks. Üks lõbusate tegevustega ja teine tõsisemate spordialadega (sügisel või talvel ja kevadel). Õpilased valmistuvad spordipäevaks, on motiveeritud. | Noorte- ja projektijuht, liikumisõpetuse õpetajad, õpetajad | Kaks korda õppeaastas |
Matkapäev(ad) | Koolipere | Kõik klassid organiseerivad matkapäeva läbi projektide või minnakse omal käel. | klassijuhatajad | Õppeaastas üks päev tervele koolile |
Orienteerumine | Koolipere | Klassijuhatajad suunavad oma õpilased osa võtma. | Liikumisõpetuse õpetajad, klassijuhatajad, ÕE | Õppeaasta jooksul |
Tasuta huviringid koolis | Õpilased | Õpilastel on võimalus osaleda erinevates aktiivsetes huviringides (rahvatants, liikumismängud, pallimängud, GLOBE keskkonnaharidusring). | Ringijuhid | Õppeaasta jooksul |
Õppekäigud, ekskursioonid | Õpilased | Osalemine õppetegevustes | Aineõpetajad | Õppeaasta jooksul |
Mänguvahendid. Mänguvahendite valmistamine lastevanemate või õpilaste poolt (ainetundides, loovtööna) | Koolipere | Kooli koridorides või hoovis nähtaval kohal olevad liikumis- või mänguvahendid | Õpetajad | Kolme õppeaasta jooksul |
Koolihoovi korrastamine | Koolipere | Kooli hoov on korrastatud sügisel ja kevadel | Juhtkond, klassijuhatajad | Kaks korda õppeaastas |
Aktiivsed ühisüritused | Töötajad | Osalemine matkadel, õuemängudel, õpetajate spordipäev, jms. | Juhtkond, õpetajad | Õppeaasta jooksul |
Aktiivne vahetund | ||||
Tantsu- ja mänguvahetunnid aulas, spordisaalis või õues | Õpilased | Organiseeritud tegevus | LKK meeskond, mängujuhid | Vähemalt kord kuus |
Lauatennis, lauajalgpall | Õpilased | Õpilased kasutavad vahetundides pakutud vahendeid ja ruume liikumistegevusteks | Noorte- ja projektijuht | Iga päev vahetundide ajal |
Õuevahetunnid aastaringselt | Õpilased, õpetajad | Juhtkonna nõusolek lubada õpilased iga ilmaga õue, riietumine ja jalanõude vahetamine mugavamaks, tagada korrapidamine | Juhtkond | Iga päev vahetundide ajal |
Avatud spordisaal, kättesaadavad spordivahendid | Õpilased | Tagada korrapidamine spordisaalis, talvisel perioodil võimlas, sügisel ja kevadel suunata õpilased rohkem õue. Tekitada õuevahendite kast ja tagada korrapidamine õues. | Liikumisõpetuse õpetajad | Iga päev |
Nutiseadmevabad piirkonnad | Koolipere | Sobivate piirkondade, alade kaardistamine. Õpilased veedavad vähem aega nutiseadmes | Juhtkond, õpetajad, ÕE | Kolme õppeaasta jooksul |
Aktiivne ainetund | ||||
Liikumis- ja virgestuspausid, tegevusülesanded ainetunnis | Õpilased, õpetajad | Õpilased on tunnis füüsiliselt aktiivsed, liikumise lõimine ainetundidesse. Korraldada organiseeritud liikumis- ja virgestuspause läbi kooli kõlarite näiteks liikumisnädalal, südamekuul. Kõlarite paigaldamine selliselt, et kostuks klassiruumides ja koridoris. | Aineõpetaja, õpilased, ÕE, LKK meeskond | Kolme õppeaasta vältel |
Õuesõpe | Õpilased | Õpetajad planeerivad tegevused õues või suunavad õpilasi rohkem välja õppima | Aineõpetaja | Õppeaasta vältel, LKK õuesõppenädal |
Aktiivne koolitee | ||||
Kampaaniad õpilaste jalgsi kooli meelitamiseks (sammulugemisvõistlused, aktiivsed minutid, distantsi läbimine, õues viibimise väljakutse, jms. | Koolipere | Koolipere liigub rohkem jalgsi, rattaga kooli. Bussiliiklus koolimajast kaugemal. Enamik õpetajaid ja õpilasi läbib vähemalt osa kooliteest aktiivsel viisil, näiteks pargitakse auto koolihoovist kaugemale. | Noorte- ja projektijuht, juhtkond | Õppeaasta jooksul |
Liikluslinnak | Õpilased | Leida liikluslinnaku joonistamiseks parim koht kooli territooriumil. Liikluslinnaku projekteerimine, vajalike vahendite soetamine. Õpilased kasutavad aktiivselt vahetundide ajal, harjutatakse jalgrattasõitu kehalise kasvatuse tunni raames. | Juhtkond, liikumisõpetuse õpetajad, klassijuhatajad, õpilased | Kolme õppeaasta jooksul |
Jalgrattaõpe 3. klasside õpilastele | Õpilased | Õpilased liiguvad turvaliselt. On läbinud vastavad programmid. | Carmen Põldsalu, Meeri Raide | Õppeaasta jooksul |
Varjualusega jalgratta- ja tõukerattaparkla. Kiivrite hoiustamine. | Koolipere | Jalgrattaid kasutatakse aastaringselt ja iga ilmaga. | Juhtkond | Kolme õppeaasta jooksul |
Liikuma Kutsuva koolipäeva korraldus | ||||
Tegevuste sobitamine koolipäeva | Koolipere | Juhtkond, noorte- ja projketijuht, õpetajad | Õppeaasta jooksul | |
Pikk õuevahetund | Koolipere | Juhtkond | Iga päev | |
Hilisem koolipäeva algus | Koolipere | Õpilased tulevad kooli jalgsi, jalgratta või tõukerattaga. | Juhtkond | Iga päev |
Liikuma Kutsuv koolihoov ja -ruum ning vahendid | ||||
Erinevad võimalused õueterritooriumil (välijõusaal, seiklusrada, staadion, tasakaalurada, TG park ja terviserajad, suusarajad, palliväljakud) | Õpilased | Liikumisõpetuse õpetajad õpetavad tunnis vastavad oskuseid, turvalisust ja ohutust. | Liikumisõpetuse õpetajad | Võimalik kasutada iga päev |
Liikumistegevused siseruumides (sisejõusaal, võimla) | Õpilased, õpetajad | Liikumisõpetuse õpetajad õpetavad tunnis vastavaid oskuseid, turvalisust ja ohutust. Väikevahendid on võimlas kättesaadavad ja õpilased saavad neid vahetundide ajal kasutada. Tagada korrapidamine. Jõusaal on kooliperele avatud. | Liikumisõpetuse õpetajad, juhtkond | Võimalik kasutada iga päev |
Siseruumide ja õueterritooriumi rikastamine uute ja kaasaegsete aktiivvahenditega | Õpilased | Streetracket, ronimissein, põrandale või asfaldile joonistatud keksukastid, liikumisrajad, ronimisköis, poksikott, liikluslinnak, maabatuudid, kang, spikeball, indiaca, frisbee, mölky, takjakinnisega pallid ja märklaud, puhkekohad, erinevate teemadega koridorid | Juhtkond | Vabade finantsvahendite olemasolul |
Võrgustik ja koostöö | ||||
Kohalik omavalitsus | Õpetajad | Õpetajad saavad kasutada Veemõnula pileti soodusprotsenti. Üks kord aastas huviringide toetuse taotluse esitamine. | Õpetajad | Iga päev |
Lapsevanemad | Õpilased | Lapsevanemad panustavad õpilaste liikumisvõimaluste arendamisse (mõtlevad kaasa, pakuvad ideid ja ressursse, aitavad vabatahtliku tööga, tunnustavad). | LKK meeskond, klassijuhatajad, juhtkond | Kolme õppeaasta vältel |
Kooliõde | Kogu koolipere | Kooliõe korraldatud tervisega seotud loengud ja koolitused | Hedi Kurg | Õppeaasta |
Kohalikud spordiklubid | Õpilased, kooli töötajad | Tehakse koostööd erinevate ürituste läbiviimisel. Kehalise kasvatuse õpetajad suunavad õpilasi treeningutele. Spordivõistlused ja nendest osavõtt. | Õpetajad, liikumisõpetuse õpetajad | Kolme õppeaasta jooksul |
Noortekeskus | Õpilased | Tehakse koostööd noortekeskuse juhataja ja töötajatega. Erinevad teemapäevad, töötoad, jms. | Noorte- ja projektijuht, juhtkond, õpetajad | Kolme õppeaasta jooksul |
Kõige olulisemad tegevused igal õppeaastal:
2024/2025 õppeaastal: Koolitused, vajaliku inventari soetamine, tegevuste kajastamine sotsiaalmeedias TG ja LKK grupis
2025/2026 õppeaastal: Aktiivne tegutsemine, läbi viidud tegevuste hindamine, tegevuskava täiendamine, tegevuste kajastamine sotsiaalmeedias TG ja LKK grupis
2026/2027 õppeaastal: Aktiivne tegutsemine, tegevuste hindamine, tegevuste kajastamine sotsiaalmeedias TG ja LKK grupis