Liikuma Kutsuv Kool

Liikuma Kutsuv Kool

Tartu Ülikooli liikumislabori haridusuuendusprogrammi Liikuma Kutsuv Kool sihiks on, et iga koolipäev pakuks liikumisrõõmu nii õpilastele kui õpetajatele. Liikuma Kutsuva Kooli programm tugineb rahvusvahelisele teadusele, Tartu Ülikooli liikumislabori uuringutele ja arendustele ning programmis osalevate koolide kogemustele.

Liikmed: Maris Jaama, Marelle Kansonen, Merje Saarniit, Hedi Kurg, Lea Laaneväli, Urmas Uhtjärv, Anneli Manglus, Anneli Pähklamäe, Katrin Rannu, Heleri Rebane, Maarja Seemen, Janelle Taaleš.

 

Meile meeldib olla Liikuma Kutsuv Kool, sest liikumine toetab õppimist, suhteid ja tervislikku arengut.

 

LIIKUMA KUTSUV KOOL: TÕRVA GÜMNAASIUM

2024/25 kuni 2027/28 õppeaastate tegevuskava 

 

Telescope

Visioon: Millised oleme me Liikuma Kutsuva Koolina kolme aasta pärast? 

Liikuma kutsuv kool – koht, kus õppimine ja liikumine käivad käsikäes, toetades õpilaste terviklikku arengut ja heaolu.

 

Mida teeme?

Kellele see tegevus suunatud on?

Kuidas saame aru, et see tegevus toimib?

Eestvedaja ja tiim

Aeg/ Kestus

 

Meeskond ja koolipere kaasamine

  1. Koolitused, info ja õppematerjalide jagamine õpetajatega

LKK meeskond, TG meeskond

Osalemine LKK seminaridel ja koolitustel. Ideede ja nippide jagamine õpetajatega. Õpitud meetodide rakendamine ainetundides. 

Maarja Kallis, LKK meeskond

Kolme õppeaasta vältel

  1. Mängujuhtide koolitus

Õpilased

Leida õpilased, keda mängujuhtideks koolitada. Koolitatud mängujuhtide kasutamine aktiivsete vahetundide raames. 

LKK meeskond (2-3 eestvedajat)

Kolme õppeaasta vältel

  1. Spordipäevad 

Koolipere

Ühe spordipäeva asemel õppeaastas korraldada kaks.  Üks lõbusate tegevustega ja teine tõsisemate spordialadega (sügisel või talvel ja kevadel). Õpilased valmistuvad spordipäevaks, on motiveeritud.

noorte- ja projektijuht, kehalise kasvatuse õpetajad, õpetajad

Kaks korda õppeaastas

  1. Matkapäev(ad)

Koolipere

Kõik klassid organiseerivad matkapäeva läbi projektide või minnakse omal käel. 

klassijuhataja

õppeaasta, 1 päev kevadel tervele koolile

  1. Orienteerumine

Koolipere

Klassijuhatajad suunavad oma õpilased osa võtma.

Kehalise kasvatuse õpetajad, klassijuhatajad, ÕE

õppeaasta

  1. Tasuta huviringid koolis

Õpilased

Õpilastel on võimalus osaleda erinevates aktiivsetes huviringides (rahvatants, liikumismängud, pallimängud, GLOBE keskkonnaharidusring). 

ringijuhid

Õppeaasta

  1. Õppekäigud, ekskursioonid

Õpilased

Osalemine õppetegevustes

aineõpetajad

õppeaasta

  1. Mänguvahendid. Mänguvahendite valmistamine lastevanemate või õpilaste poolt (ainetundides, loovtööna)

Koolipere

Kooli koridorides või hoovis nähtaval kohal olevad liikumis- või mänguvahendid

õpetajad

Kolme õppeaasta jooksul

  1. Koolihoovi korrastamine

Koolipere

Kooli hoov on korrastatud sügisel ja kevadel

juhtkond, klassijuhatajad

Kaks korda õppeaastas

  1. Aktiivsed ühisüritused

Töötajad

Osalemine matkadel, õuemängudel, õpetajate spordipäev, jms.

Juhtkond, õpetajad

Õppeaasta

Aktiivne vahetund

  1. Tantsu- ja mänguvahetunnid aulas, spordisaalis või õues

Õpilased

Organiseeritud tegevus

LKK meeskond, mängujuhid

Vähemalt kord kuus

  1. Lauatennis, lauajalgpall

Õpilased

Õpilased kasutavad vahetundides pakutud vahendeid ja ruume liikumistegevusteks

Noorte- ja projektijuht

Iga päev vahetundide ajal

  1. Õuevahetunnid aastaringselt

Õpilased, õpetajad

Juhtkonna nõusolek lubada õpilased iga ilmaga  õue, riietumine ja jalanõude vahetamine mugavamaks, tagada korrapidamine

juhtkond

Iga päev vahetundide ajal

  1. Avatud spordisaal, kättesaadavad spordivahendid

Õpilased

Tagada korrapidamine spordisaalis, talvisel perioodil võimlas, sügisel ja kevadel suunata õpilased rohkem õue. Tekitada õuevahendite kast ja tagada korrapidamine õues.

Kehalise kasvatuse õpetajad

Iga päev

  1. Nutiseadmevabad  piirkonnad

Koolipere

Sobivate piirkondade, alade kaardistamine. Õpilased veedavad vähem aega nutiseadmes 

juhtkond, õpetajad, ÕE

Kolme õppeaasta jooksul

Aktiivne ainetund

  1. Liikumis- ja virgestuspausid, tegevusülesanded ainetunnis

Õpilased, õpetajad

Õpilased on  tunnis füüsiliselt aktiivsed, liikumise lõimine ainetundidesse. 

Korraldada organiseeritud liikumis- ja virgestuspause läbi kooli kõlarite näiteks  liikumisnädalal, südamekuul. Kõlarite paigaldamine selliselt, et kostuks klassiruumides ja koridoris.

Aineõpetaja, õpilased, ÕE, LKK meeskond

Kolme õppeaasta vältel

  1. Õuesõpe

Õpilased

Õpetajad planeerivad tegevused õues või suunavad õpilasi rohkem välja õppima

Aineõpetaja

õppeaasta vältel, LKK õuesõppenädal 

Aktiivne koolitee

  1. Kampaaniad õpilaste jalgsi kooli meelitamiseks (sammulugemisvõistlused, aktiivsed minutid, distantsi läbimine, õues viibimise väljakutse,  jms. 

Koolipere

Koolipere liigub rohkem jalgsi, rattaga kooli. Bussiliiklus koolimajast kaugemal. Enamik õpetajaid ja õpilasi  läbib vähemalt osa kooliteest aktiivsel viisil, näiteks pargitakse auto koolihoovist kaugemale.

noorte- ja projektijuht, juhtkond

õppeaasta vältel

  1. Liikluslinnak

Õpilased

Leida liikluslinnaku joonistamiseks parim koht kooli territooriumil. Liikluslinnaku projekteerimine, vajalike vahendite soetamine. Õpilased kasutavad aktiivselt vahetundide ajal, harjutatakse jalgrattasõitu kehalise kasvatuse tunni raames.

juhtkond, kehalise kasvatuse õpetajad, klassijuhatajad, õpilased

Kolme õppeaasta jooksul

  1. Jalgrattaõpe 3. klasside õpilastele

Õpilased

Õpilased liiguvad turvaliselt. On läbinud vastavad programmid. 

Carmen Põldsalu, Meeri Raide

Õppeaasta

  1. Varjualusega jalgratta- ja tõukerattaparkla. Kiivrite hoiustamine.

Koolipere

Jalgrattaid kasutatakse aastaringselt ja iga ilmaga.

Juhtkond

Kolme õppeaasta jooksul

Liikuma Kutsuva koolipäeva korraldus

  1. Tegevuste sobitamine koolipäeva

Koolipere

 

Juhtkond, noorte- ja projketijuht,  õpetajad

Õppeaasta 

  1. Pikk õuevahetund

Koolipere 

 

juhtkond 

Iga päev

  1. Hilisem koolipäeva algus

Koolipere

Õpilased tulevad kooli jalgsi, jalgratta või tõukerattaga.

juhtkond

Iga päev

Liikuma Kutsuv koolihoov ja -ruum ning vahendid

  1. Erinevad võimalused õueterritooriumil (välijõusaal, seiklusrada, staadion, tasakaalurada, TG park ja terviserajad, suusarajad, palliväljakud)

Õpilased

Kehalise kasvatuse õpetajad õpetavad tunnis vastavad oskuseid, turvalisust ja ohutust. 

Kehalise kasvatuse õpetajad

võimalik kasutada iga päev

  1. Liikumistegevused siseruumides (sisejõusaal, võimla)

Õpilased, õpetajad

Kehalise kasvatuse õpetajad õpetavad tunnis vastavaid oskuseid, turvalisust ja ohutust. Väikevahendid on võimlas kättesaadavad ja õpilased saavad neid vahetundide ajal kasutada. Tagada korrapidamine. Jõusaal on kooliperele avatud. 

Kehalise kasvatuse õpetajad, juhtkond

võimalik kasutada iga päev

  1. Siseruumide ja õueterritooriumi rikastamine uute ja kaasaegsete  aktiivvahenditega

Õpilased

streetracket, ronimissein, põrandale või asfaldile joonistatud keksukastid, liikumisrajad, ronimisköis, poksikott, liikluslinnak, maabatuudid, kang, spikeball, indiaca, frisbee, mölky,  takjakinnisega pallid ja märklaud, puhkekohad, erinevate teemadega koridorid

juhtkond

vabade finantsvahendite olemasolul

Võrgustik ja koostöö

  1. Kohalik omavalitsus

Õpetajad

Õpetajad saavad kasutada Veemõnula pileti soodusprotsenti. Üks kord aastas huviringide toetuse taotluse esitamine.

Õpetajad

Iga päev

  1. Lapsevanemad

Õpilased

Lapsevanemad panustavad õpilaste liikumisvõimaluste arendamisse (mõtlevad kaasa, pakuvad ideid ja ressursse, aitavad vabatahtliku tööga, tunnustavad).

LKK meeskond, klassijuhatajad, juhtkond

Kolme õppeaasta vältel

  1. Kooliõde

Kogu koolipere

Kooliõe korraldatud tervisega seotud loengud ja koolitused

Hedi Kurg

Õppeaasta

  1. Kohalikud spordiklubid

Õpilased, kooli töötajad

Tehakse koostööd erinevate ürituste läbiviimisel. Kehalise kasvatuse õpetajad suunavad õpilasi treeningutele. Spordivõistlused ja nendest osavõtt.

Õpetajad, kehalise kasvatuse õpetajad

Kolme õppeaasta jooksul

  1. Noortekeskus

Õpilased

Tehakse koostööd noortekeskuse juhataja ja töötajatega. Erinevad teemapäevad, töötoad, jms.

Noorte- ja projektijuht, juhtkond, õpetajad

Kolme õppeaasta jooksul

Kõige olulisemad tegevused igal õppeaastal:

2024/2025 õppeaastal: Koolitused, vajaliku inventari soetamine, tegevuste kajastamine sotsiaalmeedias TG ja LKK grupis

2025/2026 õppeaastal: Aktiivne tegutsemine, läbi viidud tegevuste hindamine, tegevuskava täiendamine, tegevuste kajastamine sotsiaalmeedias TG ja LKK grupis

2026/2027 õppeaastal: Aktiivne tegutsemine, tegevuste hindamine, tegevuste kajastamine sotsiaalmeedias TG ja LKK grupis

Avaldatud 29.09.2024. Viimati muudetud 10.10.2024.